Nye “afklaringer” til golfreglerne pr. 6. januar 2020

Flagstang mv. - ny afklaring

Hej alle.

Den 6. januar 2020 kom der tre nye “afklaringer” til golfreglerne, nemlig om opstillingshjælp, om bagstopning og om bl.a. boldopsamlere monteret på en flagstang.

1) Regel 4.3a: Opstillingshjælp.

Denne afklaring bestemmer, at man bryder Regel 4.3, hvis man…

  1. … placerer en såkaldt “alignment device”* for at vise ens spillelinje, og så…
  2. … placerer sin bold med baggrund i den retning som “alignment devicen” har angivet.

* = En “alignment device” er defineret som en eller anden dingenot, der på en eller anden måde er lavet til at den kan hjælpe en med at finde spillelinjen.

Det lyder lidt “langhåret” og er næppe noget, der er praktisk relevant for særligt mange – læs mere om det på side 71, pkt. 7 i udstyrsreglerne (på engelsk).

2) Regel 15.3: Bagstopning.

Efter Regel 15.3a må to spillere ikke aftale at lade den enes bold på green ligge for at hjælpe den anden. Så længe der ikke er en aftale derom, er det dog ikke ulovligt at lade sin bold ligge for at hjælpe en anden. Dette er den såkaldte “bagstopper”-problematik.

USGA og R&A har nu i en “afklaring” understreget, at selvom en sådan ikke-aftalt bagstopning ikke er i strid med reglerne, så bør det ikke gøres- De har således nu indføjet en form for “god skik” i slagspil, som siger følgende (min oversættelse):

Hvis der er en rimelig mulighed for at en spillers bold, der ligger tæt på hullet, potentielt kan hjælpe en anden spiller, som er ved at spille fra et sted uden for green, så bør begge spillere sørge for, at den spiller, hvis bold ligger tæt på hullet, markerer og løfter sin bold før den anden spiller spiller.

Grunden til at denne “god skik” kun gælder for en bold spillet fra uden for green er uden tvivl, at man på green jo i slagspil får to strafslag for at ramme en andens bold i hvile på green, hvorfor ingen naturligvis “kommer til” at ramme en andens bold dér :-).

Der er ikke nogen strafangivelse for manglende overholdelse af denne gode skik, men mon ikke tanken er, at det (udover signalværdien) kan spille med i vurderingen af, om spillerne har overholdt etikettereglerne (udvist god opførsel) efter Regel 1.2a.

Læs mere om problemstillingen her (på engelsk).

3) Boldopsamlere på flagstænger er nu tilladt.

Det er nu blevet lovligt at montere fx. en boldopsamler på en flagstang under jordhøjde, blot den er mere end 7,62 cm under jordoverfladen.

Dette vil mange klubber uden tvivl benytte sig af, således at man nemt kan få bolden op ved blot at hive flagstangen op.

—o0o—-

Du kan læse de nye afklaringer på dette link (USGA’s hjemmeside – på engelsk).

/Brian

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.