McIlroy fik først to strafslag – men så blev de tilbagekaldt!

Rory McIlroy spillede i sidste uge Liberty National på PGA Touren og var ude for en interessant hændelse.

Facts.

Kort fortalt: Fredag spillede han par-3 hullet 14. og endte i en greenside bunker. Han syntes, at han så en sten ligge op ad sin bold (lige bag bolden), hvorfor han tog fat i den for at flytte den. Han opdagede dog straks efter, at det ikke var en sten, men en klump sand.

McIlroy kaldte på en dommer, som efter lidt ping pong oplyste ham, at han fik to strafslag for bevidst at røre sandet bag bolden med hånden.

Efterfølgende blev straffen dog tilbagekaldt, idet det blev oplyst, at der ikke var sket nogen forbedring.

Video.

Du kan se episoden nedenfor:

Golfreglerne.

Lad os prøve lige at finde hoved og hale i de golfregler, der er involveret:

  1. Regel 12.2b. Spilleren må gerne bevidst røre sand i en bunker med sin hånd, så længe det ikke er for at teste sandets beskaffenhed (Regel 12.2b). Da McIlroy’s intention ikke var at teste sandet, er der altså ingen straf efter denne Regel.
    1. Efter samme regel: Man må ikke røre sandet lige foran og bagved bolden med en kølle – men altså gerne med en hånd (så længe det ikke er for at teste sandet).
  2. Regel 8.1a. Man må efter Regel 8.1a ikke forbedre såkaldte “forbudte områder”  dvs. fx. området for sit tilsigtede sving eller sin tilsigtede stance. Dette forbud gælder uanset om det er ens intention at forbedre eller ej. Så det er altså derfor, at McIlroy efterfølgende blev spurgt, hvorvidt der var nogen forbedring.
    1. Hertil svarede han: “I’m comfortable saying that I didn’t improve anything” (jeg føler godt, at jeg kan sige, at jeg ikke forbedrede noget).
    2. Han oplyste også, at han ikke havde fjernet sandklumpen, men blot rørt den.
    3. Derfor var der altså ikke nogen forbedring og derfor ingen straf.
      1. Det er dog uklart, om han ødelagde sandklumpen, da han rørte den. Ligeledes ser det faktisk på videoen ud som om, at han løftede den, men som sagt oplyste han selv, at dette ikke var tilfældet.
      2. Hvis den havde været ødelagt (eller løftet) kunne man overveje, om der så havde været straf:
        1. Udgangspunktet er, at der er straf, idet han har fået en forbedring i form af et nemmere tilbagesving.
        2. Men: Forbedringen var ret minimal. Definitionen af “Forbedre” slår fast, at der kun er sket en strafbar forbedring, hvis man “…får en potentiel fordel ved udførelsen af et slag.”
        3. Fortolkning 8.1a/1 og 8.1a/2 oplyser så, hvornår der bl.a. kan anses at være en potentiel fordel – og af dem kan man udlede, at bittesmå forbedringer er straf-frie.
        4. Derfor, summa summarum var der ingen straf, da det kun var en minimal forbedring.

Så uanset hvad: Ingen straf!

Og ja, hvem sagde, at de nye regler var lette?!

/Brian

PS: Bemærk lige, hvor pænt McIlroy tog det, da han først fik at vide, at der var straf. Klasse! Det kunne mange andre spillere lære af.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.