Birdie… eller ikke birdie (til Clement Sordet på Europatouren)?

Hej alle.

Hvad siger I til denne video fra tidligere i år på Europatouren:

Clement Sordet putter for birdie… men får han birdien eller gør han ikke?

Golfreglerne (Regel 13.3a) siger følgende:

Hvis nogen del af spillerens bold hænger ind over hulkanten:

  • Spilleren tillades en rimelig tid til at nå hen til hullet og yderligere ti sekunder til at vente på, om bolden vil falde i hullet.
  • Hvis bolden falder i hullet i løbet af denne ventetid, har spilleren spillet bolden i hul med det forrige slag.
  • Hvis bolden ikke falder i hullet i løbet af denne ventetid:
    • Bolden anses for at ligge stille.
    • Hvis bolden så falder i hullet før den bliver spillet, har spilleren spillet den i hul med det forrige slag, men får ét strafslag tillagt sin score for hullet.

Så det store spørgsmål er, hvad der er “rimelig tid”?

Det kan man læse i Fortolkning 13.3a/1, som siger at ens naturlige og spontane reaktion på, at bolden ikke er gået i hul anses som rimelig tid. Med andre ord: Man må altså godt lige stå og måbe et øjeblik. Hvor lang tid må man så måbe? Det er ikke uddybet.

Jeg synes, han står der lige vel længe, men mon ikke det er OK. De 10 sekunder starter dermed først, når han ankommer til hullet, hvorfor bolden er i hul uden straf. Hvis man bruger mere end “rimelig tid”, så ville de 10 sekunder starte ved udløbet af, hvad der var rimelig tid.

Så: Bolden var i hul for en birdie!

/Brian

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.