Ingen straf i Honda LPGA Thailand for (måske) at bruge en anden bold som bagstopper.

Hej alle.

Må en bold blive liggende tæt på hullet som “bagstopper” for en anden spiller?

Det spørgsmål blev stillet for nyligt i Honda LPGA Thailand, hvor følgende skete:


På 18. hul slog Ariya Jutanugarn sin bold op til en lille halv meter fra hullet. Hun kiggede så på sin medspiller, Amy Olson, for at se, om det var OK, at hun lige puttede færdigt – men det var det åbenbart ikke.

Ariya trådte i hvert fald tilbage, måske fordi hun blev vinket tilbage. Amy slog så og bolden ramte Ariya’s bold, hvormed den (Amy’s bold) stoppede tæt på hullet – ellers var den rullet et par meter for langt.

Regel 15.3a siger, at man ikke må aftale, at en bold skal blive liggende for at agere bagstopper:

Hvis to eller flere spillere enes om, at lade en bold blive liggende for at hjælpe nogen spiller, og den spiller så udfører et slag med den hjælpende bold liggende på plads, får hver spiller, som lavede aftalen, den generelle straf (to strafslag).

Spørgsmålet var derfor, om der var en aftale imellem de to, eller om det bare var fx. Amy, der lige ville spille hurtigt færdig.

Tvivlsomt.

LPGA kom frem til, at der ikke var nogen aftale, så derfor blev de ikke straffet.

/Brian.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.