Rickie Fowler straffet for at droppe i skulderhøjde – og snød sig selv for fordel!

Hej alle.

De nye regler er åbenbart svære at finde ud af.

Rickie Fowler måtte således i fredags i WGC-Mexico Championship notere ét strafslag, idet han droppede fra skulderhøjde, og ikke rettede fejlen inden slaget:

Fowlers slag var således endt out of bounds, og derfor skulle han spille fra dér, hvorfra han spillede sidst med ét strafslag.

Bemærk i øvrigt, at han “snød” sig selv for en fordel. Efter 2019-reglerne skal man nemlig ikke droppe nøjagtigt det samme sted, som man spillede fra sidst; man må droppe inden for én køllelængde af stedet, ikke nærmere hullet. Så det ser faktisk ud til, at han akkurat kunne have droppet ud på fairway – helt i overensstemmelse med reglerne!

Mærkeligt at nogle så relativt enkle nye regler kan volde så mange problemer. Men det skyldes uden tvivl, at gamle vaner er svære at komme af med.

Fowler benyttede lejligheden til at kritisere reglerne. Ifølge Golfweek udtalte han således bl.a. (min oversættelse):

Jeg synes, at de nye regler, der er kommet, ikke gør vores sport en tjeneste. Jeg er sikker på, at den (droppereglen) vil blive ændret…. Denne her må jeg tage på min kappe, men jeg synes, at det (droppe-reglen) er en forfærdeligt ændring.

Det bliver nok ikke sidste gang, at en spiller dropper fra skulderhøjde  :-).

/Brian

1 kommentar
  1. Thomas Hoel siger

    Hej Brian. Skal man ikke droppe i samme baneområde som referencepunktet? Eller glæder det kun ved læmpelse uden straf?
    Mvh. Thomas

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.