Ville R&A have straffet Mickelson hårdere end USGA for handlinger lig de i U.S. Open?

Hej alle.

Efter Mickelsons slag til sin bold i bevægelse i U.S. Open tidligere i år, har der været harsk kritik af, at han ikke blev diskvalificeret. Som det fremgår af min blog om det, så blev han straffet med to straffeslag efter Regel 14-5 – en regel, der ikke giver mulighed for diskvalifikation.

Inden den nyligt overståede 2018 Open Championship blev Martin Slumber fra The R&A spurgt om, hvorvidt Mickelson ville blive diskvalificeret, hvis noget lignende skete i The Open Championship.

Her er hans svar:

Som det fremgår, svarede han ikke direkte ja, men indikerede ret kraftigt, at man ville overveje at straffe ham hårdere.

Jeg hæftede mig således ved, at han…

  • … oplyste, at man i R&A respekterede USGA’s afgørelse i sagen, men at han altså ikke nævnte, at man var enige.
  • … oplyste, at episoden ikke var god for golfspillet.
  • … understregede, at der også var andre regler (end Regel 14-5), man kunne bringe i anvendelse, hvormed må menes Regel 33-7 (mulighed for diskvalifikation ved et alvorligt brud på etiketten).

Heldigvis skete det ikke igen (hverken for Mickelson eller for andre!), så det blev ikke aktuelt at tage stilling til.

Bemærk, at Slumber i sin afsluttende bemærkning nævnte, at i 2019 vil den regel, der modsvarer den nugældende Regel 14-5, have mulighed for diskvalifikation. (Dette er Regel 10-1d, og den nævner ikke lige umiddelbart diskvalifikation, så jeg er ved at undersøge, hvad han kan have ment).

Så mon ikke der er lagt i kakkelovnen til den spiller, der gør noget lignende fremover?

/Brian

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.