Phil Mickelson straffet (igen) for at forbedre sin spillelinje i The Greenbrier!

Hej alle!

Phil Mickelson kom noget i vælten efter sit slag til sin bold i bevægelse i U.S. Open tidligere på året.

Så troede man nok, at han ville holde lav (regel) profil noget tid. Men… allerede et par uger senere (juli 2018) måtte han minsandten notere en straf igen!

1. Se video.
Du kan se, hvad der skete, i denne video:

2. Faktum.
Som du kan se, så maste han lige lidt græs (svingel) ned foran teestedet, inden han slog ud. Mickelson sagde straks derefter til sin caddie, at han var i tvivl om, hvorvidt det, han lige havde gjort, var lovligt.

Caddien mente, at det var lovligt, men Mickelson sagde, at han lige ville snakke med en regel official om det.

3. Golfreglerne.
Hvad siger golfreglerne om Mickelsons handling?

a. Regel 13-2 siger, at man ikke må forbedre visse områder, herunder ens spillelinje, fx. ved at træde noget ned.
b. Denne regel gælder også på teestedet (hvor bolden endnu ikke er i spil) – se Afgørelse 13-2/14.

Der er i midlertid en undtagelse, der siger, at der ikke er straf, hvis det kun er en meget lille forbedring, dvs. hvis man ikke reelt set har fået en fordel ud af det (Afgørelse 13-2/0.5).

Mickelson konsulterede en dommer, og konklusionen blev, at der var straf (to straffeslag). Mickelson oplyste således, at han ville slå et lavt slag, og at det var derfor, at han lige trådte svingelsen/græsset ned.

Selvom den mulige fordel for Mickelson må have været meget lille, har dommeren åbenbart vurderet, at det var nok til, at hans skulle have straf. Ud fra videoen synes jeg, at det er tvivlsomt om han skulle have haft straf, både fordi…

1) … svingelsen/græsset stak meget lidt i vejret og derfor nok mere har været en visuel irritation frem for noget der fysisk kunne påvirke boldens bevægelse

2)… det så ud som, om at han slog noget venstre om svingelen, og at det også af den grund næppe har været nogen fordel overhovedet.

4. En masse sludder.
Bemærk, at der på de tre minutter i videoen blev sagt utroligt meget sludder, både fra kommentatorerne, fra Mickelson og fra Mickelsons caddie. Af de forkerte ting, der blev sagt var bl.a.:

  • Når bolden ligger på teestedet, er der ingen straf.
    • Forkert jfr. oven for.
  • Der ikke er nogen straf, når bolden ikke er i spil.
    • Det er forkert jfr. oven for.
  • Mickelson kunne have sluppet for straf, hvis han – efter at have trådt svingelen ned – havde flyttet bolden hen til et andet sted på teestedet.
    • Dette er forkert jfr. Afgørelse 13-2/14 og Afgørelse 13-2/24: Straffen er pådraget, så snart svingelen er trådt ned og man kan ikke undgå straffen ved at tee’e op et andet sted.
  • Der blev sagt, at Mickelson ikke rev noget løs.
    • Et skidt udsagn, da det afgørende er, om noget bliver forbedret, og ikke om noget bliver revet løs eller ej.
  • Der bliver snakket om, hvad Mickelsons intention var med at træde det ned.
    • Intentionen er i denne regel ikke af betydning. Det afgørende er, om der er sket en forbedring eller ej.

Det skete i øvrigt om søndagen i turneringen “A Military Tribute at The Greenbrier”, og han måtte notere en dobbeltbogey på hullet og en 74’er (+4) for runden… og endte på en delt 65. plads.

/Brian

1 kommentar
  1. Benny Jarl Lenskjold siger

    Det er da også temmelig tåbeligt at gøre det, Phil gjorde.
    Det hverken hjælper eller forværrer noget i forhold til slaget.
    Hvorfor sætte sig selv i en situation, der kan give straf?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.