Regelquiz: Februar 2016

Hej alle.

Så er det tid til en lille regelquiz, som omhandler ændringerne pr. 1. januar 2016.

Der er tre spørgsmål:

1. Du adresserer din bold på green. Inden du får startet slaget, flytter bolden sig tre meter væk. Det blæser lidt og greenen skråner en del, men du kan også have ramt den.

-> a) Er der nogen straf?
-> b) Skal bolden genplaceres eller spilles, som den ligger?

—o0o—

2. Du måler afstand med din mobil på hul 13 – der er 138 meter til hullet. Klubben har en lokal regel, der tillader afstandsmåling. Din mobil har nogle ulovlige apps, såsom en vindmåler (som du dog ikke bruger).

-> Straffes du for at måle afstand på hul 13?

—o0o—

3. Vi forudsætter, at der var straf i spørgsmål 2.

-> Spørgsmålet er så: Hvad er straffen?

—o0o—

De er ikke så nemme, som de lyder 🙂

Og ja, der mangler måske oplysninger, men det er dem, I får, og så må I svare ud fra det…

/Brian

9 kommentarer
  1. Jens Borg siger

    1. Hvis bolden ikke er rørt, skal bolden spilles som den ligger. Hvis den er rørteller adresseret tæller det som et slag, og spilles som den ligger.

    2. Det er en diskvalifikation.

  2. Finn K siger

    1.Spørgsmålet er vel: Samvittighed: afgørelse jeg har ramt bolden, som så skal genplaceres med et straffeslag.
    Er det med garanti sikkert at vinden har flyttet bolden, er der ingen straf og bolden spilles som den ligger

    2. Ja og det må medføre diskvalifikation.
    Er der nye regler, hvis ja hvem skal så holde øje med hvem der bruger disse apps. HM

  3. mogens carlsen siger

    Hvis bolden flytter sig efter adressering, bliver spilleren ikke mere automatisk dømt efter regel 18-2b
    Spilleren bliver dog dømt efter regel 18-2, hvis det er helt sikkert spillerens skyld, bolden bevæger sig.
    1 strafslag, bolden skal genplaceres.

    Det er op til den enkelte klub og deres lokalregler.
    I vores klub må en spiller godt medbringe en afstandsmåler, som rummer flere funktioner, angive og måle andre forhold.
    Spilleren må dog ikke bruge disse funktioner, under en fastlagt runde.
    Hvis spilleren alligevel gør dette, straffes det første gang med 2 strafslag, i slagspil. Tabt hul i hulspil, ved gentagelse diskvalifikation.

  4. Kim Burlund siger

    Spørgsmål 1: Hvis der er tvivl, er det spilleren der er årsag til at bolden flytter sig, bolden genplaceres og der skrives et strafslag på kortet.
    Spørgsmål 2: Hos vores klub er der en lokal regel om, at mobiltelefoner skal være slukket under spil. Derfor er det ikke tilladt at benytte mobiltelefon under runden. Der kan dog være forskel på om der er tale omen tællende runde eller træningsrunde, det er det nærmeste jeg kan komme på et svar.
    Spørgsmål 3: Afhængigt af lokal regler kan det medfører diskvalifikation, tildeling af straffeslag eller straffrit.

  5. Kaj Ramsløv siger

    Svar spm 1 a: Vi er på greenen, så bolden er allerede i spil, hvorfor situationen er omfattet af regel 18-2. Enten flytter vinden bolden, eller det KAN være spilleren selv, men spilleren har IKKE fortsæt til at berøre bolden, hvorfor boldflytningen er straffri. Det er endvidere straffrit under adressering at berøre bolden, ligeledes regel 18-2, (i) 2.

    Svar spm 1 b: Bolden skal genplaceres.

    Svar spm 2: Jeg lægger til grund, at der er tale om en fastsat runde. Situationen skal løses ud fra regel 14-3 og tillæg IV pkt. 5. Spilleren bruger en mobiltelefon og ikke en multi-funktionel enhed som en smartphone med en række præinstallerede applikationer. Derfor idømmes spilleren straf.

    Svar spm 3: I hulspil vil straffen være et tabt hul og i slagspil 2 straffeslag.

  6. Preben H siger

    Svar på spm1. Der er ingen straf, og bolden skal spilles som den ligger. Det er ikke helt klart om det var vinden eller at spilleren rørte bolden. Derfor dømmes til fordel for spiller. Det skal være helt klart at det var spilleren, for at der kan idømmes straf.

    Svar på spm2. Ingen straf. Der er kun straf såfremt den ulovlige funktion i apps én bruges.

    Svar på spm3. Hvis der er givet straf for at anvende f.eks vindmåler, er det 2 straffeslag første gang, og diskvalifikation anden gang.

  7. Steen Christensen siger

    1a: ingen straf
    1b: spilles hvor den stopper.

    2: ingen straf

    3: 2 strafslag første gang, i hulspil tabt hul, anden gangs overtrædelse diskvalifikation

  8. Morten Mehl siger

    1. Hvis det er “mere sandsynligt end ikke” at spilleren har forårsaget bolden til at flytte sig, pådrager han sig et straffeslag og bolden skal genplaceres. I dette tilfælde med en skrånende green og vind, kan det sandsynligvis godtgøres at det ikke er spilleren der har forårsaget bolden til at flytte sig og derfor er der ingen straf og bolden skal spilles som den ligger jvf. 18-2/0.5.

    2. Der er ingen straf jvf. 14-3/0.5.

    3. Hvis udstyr har været brugt til at måle andet end afstand er straffen:
    Hulspil – tabt hul, slagspil – to straffeslag. Ved gentaget brug – diskvalifikation.

  9. Jørn Andersen siger

    1) Hvis spilleren har forårsaget at bolden flytter sig, så er det 1 straffeslag, og bolden
    skal genplaceres.
    Ellers skal den spilles som den ligger.

    2) Når de ulovlige apps ikke anvendes, er der ingen straf.

    3) Hvis de anvendes: 1. gang = 2 straffeslag eller tabt hul. 2. gang = Diskvalifikation.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.