Brombasse generede McDowell!

Hej alle!

Graeme McDowell var ude for en noget pudsig episode i weekendens US Masters.

Facts.

Situationen er beskrevet meget forskelligt på forskellige hjemmesider, og jeg har desværre ikke kunnet finde video af det. Men: På hul 3 eller 4 søndag havde McDowell netop chippet ind på green og markeret sin bold, da en brombasse satte sig på hans boldmarkeringsmærke! McDowell forsøgte at vifte den væk, men kom angiveligt til at flytte bolden (og/eller boldmarkeringsmærket – det er forklaret forskelligt på forskellige hjemmesider). 

McDowell gav sig selv ét straffeslag (vist i samråd med en regel official) og gik videre. Senere mødte han dog John Paramore og en anden regelkyndig, som oplyste, at der ikke var nogen straf.

Golfreglerne.

Golfreglerne (Regel 23 og Afgørelse 23-1/5) siger, at en brombasse er en løs naturgenstand. Man må fjerne den på green, inden man slår. Hvis bolden/boldmarkeringsmærket så flytter sig (som en direkte konsekvens af, at man forsøger at få brombassen væk), er der ingen straf og bolden/boldmarkeringsmærket skal genplaceres.

Så: McDowell slap for straf denne gang!

/Brian

5 kommentarer
  1. CARSTEN siger

    hvad så hvis både bold og markeringsmærke flytter sig?

  2. Benny Jarl Lenskjold siger

    Hvis bolden/boldmarkeringsmærket så flytter sig……, så jeg tror hvis du læser indlægget igen Carsten, vil du finde svar på dit spørgsmål 🙂

  3. OSWALD ACADEMY siger

    Hej Carsten.

    Det er egentlig de samme regler, der gælder, så hvis både bolden og boldmarkeringsmærket flytter sig, så skal begge dele for så vidt genplaceres. Man kunne måske godt argumentere, at man så kunne nøjes med at genplacere en af delene, men det tager reglerne ikke stilling til 🙂

    MVH
    Brian

  4. Bent siger

    @Brian: Hvor kommer BOLDNEDSLAGSMÆRKET ind i billedet?!? Mig bekendt plejer man at rette nedslagsmærker op fremfor at flytte dem?
    Hvad med i øvrigt lige at få helt styr på den nævnte situation før artiklen skrives? Hvis man flytter en løs naturgenstand og BOLDEN flytter sig, er der jo normalt strafslag, men dette gælder ikke på green eller hvordan?

  5. OSWALD ACADEMY siger

    Hej Bent.

    Tak for din kommentar.

    Mon ikke du godt kunne regne ud, at jeg mente boldmarkeringsmærket og ikke boldnedslagsmærket. Det var en skrivefejl 🙂 – er hermed rettet.

    Helt enig, der var ikke styr på faktum og det er der fortsat ikke. Det er en af de få gange hvor jeg har søgt og søgt og ikke har kunnet finde præcist ud af hvad der var sket. Jeg synes dog stadig at situationen var så skæg, at bloggen skulle skrives alligevel.

    Nej, det gælder ikke på green.

    God dag 🙂

    /Brian

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.