Caddiefejl kostede to straffeslag… for to spillere!

Hej alle.

Man kan hurtigt komme galt afsted som caddie, også i forhold til golfreglerne. 

Slog til hinandens bolde.
Under US Open havde Hunter Mahan og Jamie Donaldson drivet ud. Mahans caddie kom som den første frem til boldene og viste Mahan, hvor hans bold lå. Mahan slog så til bolden og Donaldson slog til den anden på fairway (som han troede var hans).

Men – desværre fandt de ud af på green, at de havde slået til hinandens bold! Mahans caddie havde således anvist Mahan Donaldsons bold! Og Donaldson havde ikke tjekket sin bold, idet han havde stolet på Mahan’s caddie! 

Slag til forkert bold.
Det koster som bekendt to straffeslag for at slå til en forkert bold (Regel 15-3). Man skal så rette sin fejl ved at gå tilbage og spille fra der, hvor den anden spiller først slog til ens bold.  

Heldigvis opdagede de det, inden de slog ud på næste teested – ellers var de blevet diskvalificeret. 

Video.
Du kan se lidt video fra episoden her:

 

UHA: Yderligere straf?
For feinsmeckerne. Regel 15-3 siger, at de to spillere skulle gå tilbage og PLACERE bolden, men som det fremgår af videoen ovenfor, så DROPPEDE de. Det betyder rent faktisk, at de pådrog sig to straffeslag (mere!) for at spille fra et forkert sted (Regel 20-7 og Afgørelse 20-6/1), og da de indleverede scorekortet uden denne straf skrevet på, skulle de diskvalificeres. Uha! Jeg er i gang med at kontakte USGA for at høre, om de er enige i denne udlægning. UPDATE: USGA har oplyst, at de er enige i, at bolden skulle placeres, men at en dommer (ved en fejl) oplyste spillerne, at de skulle droppe. Eftersom de har fulgt en anvisning fra en dommer, så kan og skal de ikke straffes.

Twits. 
Et par har twittet om det, fx. Lee Westwood, der udtaler at US Open er hårdt  nok selv når man ikke spiller hinandens bolde!

 

Ak ja, golfreglerne er ikke for børn – men spændende, det er de!

MVH
Brian

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.