Zach Johnson fik ét straffeslag i Travelers Championship

Hej alle.

Zach Johnson fik for nyligt et straffeslag i Travelers Championship.

Hans putt på green stoppede lige over hulkanten, og han gik så hen til hullet og ventede. Han skulle lige til at putte til bolden, da den røg i hul (ca. 13-15 sekunder efter hans “ankomst” til hullet)!

Se videoen nedenfor:

Golfreglerne (Regel 16-2) siger, at man i denne situation skal gå hen til hullet “uden urimelig forsinkelse” og så vente i 10 sekunder. Hvis den ikke er faldet i hullet inden for disse 10 sekunder (hvad den ikke gjorde), anses den for at være i hvile.

Johnson kunne altså godt derefter have slået et slag til den, uden at være blevet straffet efter Regel 14-5 (slag til bold i bevægelse – som Phil Mickelson blev straffet efter for nyligt i U. S. Open!). Han nåede dog ikke at slå til den, inden den (selv) faldt i hul!

Reglerne siger så, at bolden anses for at være i hul, men med ét straffeslag (idet der som nævnt var gået over 10 sekunder fra han ankom til hullet).

Bemærk, at Johnson altså ikke (som nogen har nævnt, herunder Johnson selv) blot kunne være gået meget langsomt hen til hullet og dermed undgået straffen. Man skal gå derhen nogenlunde med det samme og nogenlunde hurtigt!

Og bemærk også, at bolden ansås for at være i hvile (efter de 10 sekunder), selvom den (ifølge Johnson) faktisk bevægede sig! Lidt pudsigt – læs i øvrigt også den modsatte historie om en bold i en busk, der bevægede sig i vinden, men som ansås at ligge stille!

/Brian

5

5 svar til Zach Johnson fik ét straffeslag i Travelers Championship

  1. Finn C.O. 24. juli 2018 kl. 15:20

    Som jeg ser videoen putter Johnson og går frem til hullet uden ophold. Han venter så et øjeblik der – og inden der er gået 10 sekunder falder bolden ned i hullet! Jeg mener så, at bolden er holet med hans sidste put! Jeg forstår ikke, hvorfor han fik 1 straffeslag???

  2. Finn C.O. 24. juli 2018 kl. 15:26

    Som jeg ser videoen putter Johnson og går frem til hullet uden ophold. Han venter så et øjeblik der – og inden der er gået 10 sekunder falder bolden ned i hullet! Jeg mener så, at bolden er holet med hans sidste put! Jeg forstår ikke, hvorfor han fik 1 straffeslag???

  3. OSWALD ACADEMY 24. juli 2018 kl. 15:51

    Hej Finn.

    Så vidt jeg har forstået, så gik der 13-15 sekunder fra han ankom til bolden, til den faldt i hul. Videoen viser det ikke helt tydeligt.

    Derfor får han det ene straffeslag.

    Hvis den var faldet i hul INDEN de 10 sekunders udløb, havde han ikke fået straffeslaget.

    MVH
    OSWALD ACADEMY

    Brian

  4. Finn 24. juli 2018 kl. 20:02

    Jeg ser det anderledes, men tak for svaret!

  5. OSWALD ACADEMY 24. juli 2018 kl. 20:20

    Bare helt OK, Finn!

Skriv et svar